Anjakan 4: Transformasi Keguruan Sebagai Profesion Pilihan
Bengkel Pendidikan Inklusif ini adalah
bertujuan untuk memberikan pendedahan awal kepada para guru pelatih Semester 7 tentang
pelaksanaan dan pengurusan pendidikan inklusif di sekolah. Fokus yang diberi
penekanan dalam bengkel ini merangkumi jenis serta matlamat Program Pendidikan
Inklusif. Program Pendidikan Inklusif Penuh ialah program pembelajaran yang
menempatkan murid berkeperluan khas untuk belajar secara sepenuh masa bersama
murid aliran perdana, manakala Program Pendidikan Inklusif Separa pula
merupakan program pembelajaran yang menempatkan murid berkeperluan khas dalam
aliran perdana untuk belajar mata pelajaran tertentu sahaja. Pada masa yang sama,
Program Pendidikan Inklusif ini juga memberi ruang dan peluang kepada murid
berkeperluan khas supaya dapat belajar bersama-sama murid normal yang lain
dalam satu kelas yang sama.
Objektif
1. Memberi
pendedahan dan pengalaman kepada guru pelatih dalam menguruskan dan
melaksanakan strategi PdP dalam bilik darjah inklusif.
2. Memberikan
kesedaran kepada para guru pelatih tentang hak sama rata rakyat Malaysia yang
terdiri daripada golongan bekeperluan khas dalam mendapat peluang pendidikan.
3. Mencetuskan
kreativiti dan inovasi dalam kalangan guru pelatih dalam merancang penggunaan
kaedah –kaedah yang sesuai untuk kelas inklusif.
4. Meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran guru pelatih dalam bidang pendidikan
kelas inklusif di sekolah.
Pengisian
program
Program ini telah dirasmikan oleh Timbalan
Pengarah IPG Kampus Ilmu Khas, Dr Roziah binti Abdullah. Dalam ucapannya, beliau menegaskan; “program kelas inklusif ini adalah program yang memasukkan beberapa
murid berkeperluan khas di dalam kelas arus perdana (kelas yang mempunyai kanak
– kanak normal) dalam memberikan kesamarataan peluang pendidikan kepada
golongan berkeperluan khas ini untuk belajar bersama kanak – kanak normal yang
lain”.
Bengkel
diteruskan dengan pembentangan pengenalan dan penubuhan Kelas Inklusif yang
selaras dengan dasar-dasar yang telah ditetapkan oleh UNESCO dan juga akta –
akta lain yang disampaikan oleh Ketua Jabatan Ilmu Pendidikan iaitu En Mohd On
bin Ahmad. Sesi selama satu jam setengah tersebut dipenuhi dengan sesi soal
jawab bersama peserta tentang maksud kelas inklusif dan perbezaannya dengan
kelas pendidikan khas.
Sesi
dua dan tiga diambil alih oleh penceramah jemputan iaitu Pn Wan Nomi binti Wan
Omar dari Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia. Dalam slot
ini beliau menekankan tentang teknik pengajaran murid masalah pembelajaran dan
strategi – strategi pengurusan bilik darjah inklusif. Perkara utama yang harus
ditekankan dalam kualiti pengajaran ialah keupayaan seorang guru itu sendiri
untuk menyampaikan pengajaran, konsep, mahupun kemahiran yang mudah difahami
oleh pelajar. Antara tips yang dikongsikan bagi memastikan keberkesanan dan
kualiti pembelajaran ialah guru perlu menyampaikan isi pembelajaran dan
pengajaran secara tersusun dan sistematik, menggunakan bahasa yang mudah dan
bersesuaian dengan tahap pemahaman murid, memberikan penerangan serta
contoh-contoh yang berkaitan dan mudah difahami, di samping menggunakan alat
bantu mengajar untuk membantu pemahaman murid. Dalam pada itu, minat dan
semangat murid untuk belajar hendaklah dipupuk dengan memberi galakan untuk
terus belajar dengan cara memberi motivasi, markah, pujian, mahu pun hadiah.
Selain itu, beliau turut menegaskan beberapa
faktor yang perlu diambil perhatian dalam menentukan strategi pembelajaran dan
pengajaran yang sesuai dalam kelas inklusif,
antaranya merangkumi tahap keupayaan dan potensi murid, minat dan
kecenderungan murid, gaya atau stail pembelajaran murid, status kesihatan
murid, serta jenis ketidakupayaan yang dialami murid. Pada masa yang sama,
beliau turut menegaskan konsep kesamarataan terhadap murid di mana guru perlu
sedar bahawa murid berkeperluan khas mempunyai keinginan untuk belajar dan
berjaya seperti murid normal yang lain. Beliau juga menasihati supaya guru
perlu bersikap positif, sentiasa
bersemangat, dan percaya semua murid boleh belajar dan mampu berjaya.
Beliau menunjukkan demo dan juga
praktikal ringkas yang sedikit sebanyak memberikan gambaran jelas kepada para
guru pelatih tentang cara-caraberhadapan dengan murid – murid berkeperluan khas
ini terutamanya kepada guru pelatih yang bukan opsyen pendidikan khas. Program
ini dilihat sebagai satu wadah yang baik untuk menyampaikan mesej dan juga
input yang berguna dan boleh diamalkan di sekolah kelak.
Sebagai kesimpulannya, bengkel ini merupakan satu usaha oleh pihak Jabatan Ilmu Pendidikan menyiapkan bakal guru dengan pelbagai kemahiran untuk mendepani cabaran pendidikan yang kian mencabar pada masa akan datang. Penghayatan terhadap program-program pendidikan seperti ini dapat membantu guru untuk mendidik anak murid yang terdiri daripada pelbagai keupayaan di dalam satu kelas.
No comments:
Post a Comment